Slechte shopervaringen en racisme.. Mine: H&M Aalst


Hi girls!

Iedereen heeft het al eens meegemaakt: een vervelende, opdringerige of onbeleefde verkoper. Iemand die met andere woorden totaal niet weet wat hij eigenlijk hoort te doen want door zo'n gedrag jaag je klanten alleen maar weg. Je hebt zo van die verkopers die je scheef bekijken en denken dat je niet in hun winkel thuishoort ofzo. Sommigen beginnen zelfs over jou te praten. Dat had mijn moeder eens toen ze in Brussel iets wou kopen en het personeel dacht dat ze geen Frans verstond. Ze heeft uiteraard niets meer gekocht. Verkopers kunnen ook gewoon heel kortaf zijn en allesbehalve hulpvaardig.

Zo zou het moeten zijn!
Soms blijft het echter niet bij gewoon vervelend of onbeleefd zijn, maar verdenken verkopers je van stelen of dergelijke. Ik had dit al eens meegemaakt met mijn beste vriendin in Six in Brussel, Nieuwstraat. Zij had net een ring gekocht en in het naar buiten gaan, haalde ze het etiketje eraf. Ineens werden we bestormd door twee verkoopsters die dachten dat ze de ring aan het stelen was. We werden mee naar achter genomen, ik was echt heel boos. We lieten de rekening zien, ze zeiden oké en dachten dat ze ervan af waren maar ik kon het echt niet laten. Ik was er zo van gedaan en heb hun gezegd: nee, zoek nu maar door mijn hele tas..kijk of je iets zal vinden!

Dat was echter niet de enige keer. Jullie zagen in de 'Boyfriend does my make up' dat mijn vriendje van Afrikaanse afkomst is. Hij wordt daardoor onterecht op regelmatige basis tegengehouden in winkels om zijn zak te controleren. Echt niet leuk! Ooit liepen we door een GB maar vonden we het juiste product niet, dus gingen we zonder iets naar buiten. Ineens achtervolgde een winkeldame, die trouwens ook niet blank was (ik denk Pakistaans of Indisch), mijn vriend. Hij droeg een zak van mij met daarin een badlaken uit Zweden dat ik van mijn stagebegeleider had gekregen. De vrouw nam het badlaken en riep voor heel de winkel: "Is dit niet van hier?" Ik kon wel ontploffen! Ik zei haar dat ik het badlaken net gekregen had en ook de andere winkeldames zeiden dat het niet uit de winkel kwam. Ik vroeg haar nog of ik mijn handtas ook moest laten zien (opdat het tenminste niet zo racistisch zou lijken) maar nee.. bij mij hoefde dat niet. Mijn vriend trekt het zich allemaal niet zo aan maar ik kan er me echt kwaad in maken.

Nu komen we bij mijn ergste shopervaring ooit. Het was bij H&M Aalst, ik kon wel huilen van woede! Mijn vriend had op een dag twee hemden gekocht. We liepen de dag erna door de winkel en hij toonde me in de rekken welke hij had gekocht. Eentje ervan vond ik niet zo mooi.. hij zou het dus komen wisselen. Opeens bedacht hij zich dat hij ze nog niet uit zijn rugzak had genomen. Ideaal! We konden dat ene hemd meteen omwisselen. Hij opende zijn rugzak, nam het ene hemd eruit en zocht snel naar de rekening. Na nog geen minuut kwam er een man op ons af. Heel arrogant kwam hij bij ons staan en zei: "Kan ik jullie helpen?" Ik had totaal niets in de gaten en legde het verhaal uit: we wilden iets omwisselen en waren juist nog het ticket aan het nemen. "En dat doen jullie hier?", zei hij. Nog steeds niets vermoedend antwoordde ik dat ik net gezien had dat ik het ene hemd niet zo mooi vond.

Toen had ik het door. Hij zei: "Neenee, als je iets wou omwisselen was je meteen naar de kassa gegaan. Mensen die iets willen omwisselen lopen niet eerst wat rond in de winkel". Ik probeerde het dus opnieuw uit te leggen in de hoop dat hij het zou begrijpen. We wisten namelijk eerst niet dat we het zouden omwisselen. Ik dacht dat hij zou zeggen: "Nou, ok.. ga het dan omwisselen." maar ohw neej! "Ik ga jullie moeten vragen om de winkel te verlaten?" WAAAAAAAAAT? Ik kon mijn oren niet geloven. Mijn vriend bleef zoals altijd heel kalm en zei zelfs niets. Ik vroeg hem waarom en zei hem dat we echt niet wouden stelen. We wouden gewoon iets omwisselen. "Ik wil dat jullie nu de winkel verlaten", zei hij. Ik wees hem er toch nog even op dat dit niet de manier was om klanten te behandelen. "Klanten zoals jullie hoeven we niet" waarmee hij bedoelde dat ze geen dieven in hun winkel wensen, veronderstel ik. Ik wist echt niet waar ik het had en kon niets meer zeggen. "Ik loop NU met jullie mee naar buiten", zei de man. We begonnen maar te stappen want de hele ervaring was al beschamend genoeg. Dan begon hij naar alle verkopers teken te doen dat hij ons naar buiten zou doen omdat we niet te vertrouwen waren. De meest beschamende ervaring van mijn leven. Op de roltrap kon ik het echt niet meer laten en heb ik hem vlakaf gezegd: "Meneer, wat u nu doet is echt puur racisme.. dat weet u toch?" "Racisme? Jij bent racistisch", antwoordde hij. Zijn antwoord alleen al.. ja hoor, ik ben samen met aan Afrikaan omdat ik racistisch ben. Er viel gewoon niet te praten met die man. Toen we buiten waren, zei ik nog dat ik het hierbij niet kon laten en dat ik hierover een klacht zou indienen bij H&M. Dat was geen probleem volgens hem, want hij was de baas van H&M. Hij is volgens mij wel de manager ofzo van H&M Aalst, maar zeker niet van H&M België. En zelfs al was hij dat wel, dan had hij nog altijd niet het recht om ons zo te behandelen.

Spijtig genoeg vond ik op de site van H&M nergens een plaats waar je klachten kon indienen. Ik heb het dus maar laten voorbijgaan. Ik vond het echt een verschrikkelijke ervaring en kan het me echt niet inbeelden hoe het voor mijn vriend en andere Afrikaanse of gewoon in het algemeen gekleurde mensen moet zijn om op regelmatige basis veroordeeld te worden op basis van hun huidskleur. Mijn vriend kan hier echt goed mee om, hij laat het niet aan zijn hart komen. De mensen die zo denken zijn gewoon bekrompen en hij weet wel beter. Ik kan het echter niet aan me laten voorbijgaan. Het is intussen als zeker 6maand geleden en ik voel nog altijd de woede opborrelen als ik erover vertel. 

Hebben jullie al zoiets meegemaakt? Wat zijn jullie slechte shopervaringen?
In welke winkels maakten jullie dit mee? Waarop veroordelen de verkopers jou dan?
Hoe reageer jij op zo'n dingen? Hoe zou jij in mijn plaats gereageerd hebben?

xoxo

Sofie

17 reacties:

Anoniem zei [Beantwoorden]

Wat een belachelijke reactie van die man! Ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, maar ik vind het echt vervelend.
x

Anouk zei [Beantwoorden]

Wat erg!
Ik heb ook al een aantal keren mijn handtas moeten uitladen omdat de sensoren afgingen & daar voelde ik me al ongemakkelijk bij, dus ik kan me voorstellen hoe jullie je voelden.
Wel spijtig dat je nergens een plek gevonden hebt om je klacht achter te laten, maar met dit berichtje kom je ook al ver. Ik vind zo'n dingen echt niet kunnen!

Anoniem zei [Beantwoorden]

Dit is echt erg ! Het is toch niet omdat iemand een andere huidskleur heeft dat hij zowieso gaat stelen ! Misschien kun je is met het contact formulier proberen
( http://www.hm.com/be/nl/contact )

Danice zei [Beantwoorden]

Ik weet niet of het laatste verhaal op racisme is gebaseerd, maar de reactie slaat alsnog nergens op. Nam hij niet eens de moeite om naar het bonnetje te kijken?

Ik zou gewoon een keer in je eentje teruggaan en een klacht indienen. Mocht hij de manager zijn, dan is hij alsnog verplicht (lijkt me) om jou gegevens te geven om een klacht in te dienen een niveau hogerop. Of je vraagt eens bij een andere, fatsoenlijke H&M hoe het zit.

Ik zou het er zeker niet bij laten, want zo man leert anders niet van zijn fouten.

Sofie zei [Beantwoorden]

Ik heb echt nog nooit zo iets meegemaakt, gelukkig! Wel in de veritas een paar jaar geleden. Toen gingen we met een paar vriendinnen na school eens een kijkje nemen in de veritas, we werden constant gevolgd en nagekeken :s.. Want ja, als je jong bent en met meer dan 2 ga je heel de winkel leegroven... Ik heb toen 'net luid genoeg' gezegd tegen mijn vriendinnen dat er niets moois was en dat we in de winkel ernaast beter iets konden kopen. Echt lame.

Eva M. zei [Beantwoorden]

Vre-se-lijk ! Ik zat echt met open mond te lezen. Hoe dit vandaag de dag nog mogelijk, ongelofelijk gewoon :s Echt heel vervelend voor je. Ik had toch klacht ingediend hoor. En overigens, als je nog zoiets tegenkomt, zeg dan dat je volgens de Wet Marktpraktijken mag komen omwisselen, zoniet volgt een ingebrekestelling. Trust me, works everytime ;-) Ik vind het echt jammmer dat ik zoiets moet lezen van je, word er wel een beetje triest van.

Zelf heb ik zoiets nog nooit meegemaakt. Alleen, in de Inno in Oostende, waar ik woon, staat meestal een security en ondanks dat het altijd wel andere mannen zijn, voel ik me zooo bekeken. Ga ik van de parfum, naar de make up, naar de haarproducten, altijd staat die kerel wel dicht bij mij. Hetzelfde in TBS, daar staan ze ook altijd in je nek te hijgen om te zien als je niet iets pakt. Ik zie er denk ik toch wel deftig en oud genoeg uit. Daar kan ik me wel serieus aan storen.

Anoniem zei [Beantwoorden]

Oh wat erg ! Knap van je vriend dat hij er zo kalm onder blijft hoor. Triestig dat dit vandaag nog gebeurt.

Marit. zei [Beantwoorden]

Dat is echt asociaal, zo behandel je je klanten niet. Ik ben het helemaal met je eens!
xliefs'

Charlotte zei [Beantwoorden]

omg zo asociaal!
respect voor joux

Peggy Timmermans Visagie zei [Beantwoorden]

Ohhh... ik zou echt ontploft zijn en echt wel een mail gestuurd hebben naar de Ombudsman. Dat kan je mss alsnog doen?

Cynthiiaa zei [Beantwoorden]

Wauw, wat asociaal, dit is ook echt slecht voor je zaak. :') Sommige mensen hebben grote vooroordelen, maarja, jij bent diegene die het hardst lach, want wie werkt er nou in een winkel. Niet dat het erg is, maar ze zijn gewoon zwaar gefrustreerd of zo. Heel raar, wat is er met de wereld aan de hand. Wat is je vriend trouwens netjes, altijd kalm blijven, hoe krijgt hij dat voor elkaar. :)

5minmakeup zei [Beantwoorden]

Wow, verschrikkelijk :S Ik had die man gewoon voorbijgelopen en naar de kassa gegaan.. staat er nergens op je ticketje een telefoonnummer?

Melissa zei [Beantwoorden]

Wauw die man heeft het wel heel verkeerd aangepakt. Moet wel zeggen dat ik zelf in een winkel werk en het is idd niet de bedoeling dat klanten met spullen van de winkel terug naar binnen gaan ook al hebben ze het bonnetje. Je kan namelijk heel gemakkelijk met lege handen de winkel binnenkomen en uit de rekken hetzelfde artikel halen en zeggen dat je het betaald hebt (omdat je tenslotte een ticket hebt maar eig is dat het ticket van een vorige aankoop). Bij ons hebben veel mensen dit al gedaan waardoor ze nadien terugbetaald werden voor zaken die ze niet eens kochten. Dus ik snap de redenering van de man wel maar hoe hij ermee omging is verschrikkelijk! Wij geven klanten altijd het voordeel van de twijfel maar zeggen dat ze de volgende keer wel even aan iemand van de winkel moeten melden dat ze terug naar binnen lopen met de spullen. Of we kijken in de camera's om te zien of de klant effectief met het artikel naar binnen is gekomen. Ik zeg dit niet om je lastig te maken maar dat veel winkels deze "redenering" wel hanteren. Desondanks had hij je nog wel altijd de voordeel van de twijfel moeten geven en je zeker niet uit de winkel mogen "gooien"!!

Janaa zei [Beantwoorden]

@ Vally Ja in de Inno en TBS heb ik dat ook echt irritant.

Ik kan begrijpen dat ze dit in winkels meemaken maar dan mogen ze dat altijd vriendelijk uitleggen. Gewoon iemand buiten smijten vind ik absoluur niet kunne :o

Roxanne zei [Beantwoorden]

Dat is wel ECHT klantonvriendelijk! Goed, misschien was de situatie een beetje raar omdat het hemd wat je wilde ruilen in de rugzak van je vriend zat, maar dan nog. Iemand daarom de winkel uitsturen?

Anoniem zei [Beantwoorden]

En jij hebt ook vooroordelen. Deze reactie is al heel oud, maar ik kan het niet laten. 'Wie werkt er nou in een winkel' nou ik. En ik doe het met veel plezier. Persoonlijk zou ik niet aan een kantoorbaan moeten denken. Ik hou van het contactmet elke unieke klant die binnenkomt. Mensen helpen en hun zo tevreden mogelijk de winkel uit te laten gaan. Think twice before you say something. Ze is onterecht behandeld, en je hebt het goede gedaan door de winkel te verlaten. Dit vanwege huisvredebreuk. Dat geldt namelijk nadat je verzocht is om de winkel te verlaten en je dit niet doet. Helaas is niet elk winkelpersoneel het vriendelijkst. Klacht indienen kan en moet je ALTIJD doen!

Sofie (thebelgianbeautyreview) zei [Beantwoorden]

ik heb de tekst nu al twee keer herlezen en vind het stuk met "Wie werkt er nou in een winkel" echt niet terug. Ik zie overigens ook totaal niet in waarom ik dat zou schrijven aangezien ik zelf in een winkel werk (bij wijze van opleiding voor een later overschakeling naar de marketingafdeling).

Translate

Follow Me

Follow on Bloglovin

Ads

Mogelijk gemaakt door Blogger.